- BEFORE THE DAWN 2014 -

 

21 marca 2014 roku Kate Bush ogłosiła nową trasę koncertową. Pierwszą od 1979 roku. Dwadzieścia dwa koncerty odbyły się w jednym miejscu – londyńskim Eventim Apollo (dawne Hammersmith Odeon). Na wszystkie koncerty sprzedano łącznie 77 000 biletów. Recenzje oraz wrażenia polskich fanów Kate Bush można znaleźć klikając [TUTAJ]. 

                    

POWRÓT PO LATACH

Osobą, która od początku dopingowała i wspierała artystkę w powrocie na scenę, był jej syn – Albert McIntosh: W marcu 2013 roku zapytałam Bertiego: „Może zagralibyśmy jakieś koncerty”? Odpowiedział: „Tak. Jak najbardziej!”. Pragnęłam czegoś więcej niż zwykłej pracy w studiu nagraniowym, miałam olbrzymią potrzebę kontaktu z publicznością, która wciąż lubiła moją muzykę.

Wraz z Davidem Munnsem odwiedziliśmy miejsce w Londynie, w którym mogłyby się odbyć koncerty…I od tego momentu wszystko się zaczęło, 18 miesięcy nieustannej pracy z grupą najbardziej utalentowanych osób, jakie można było sobie wymarzyć.

Dwie kluczowe osoby, które musiałam znaleźć na samym początku to kierownik oświetlenia oraz perkusista. Całe przedsięwzięcie postrzegałam jako podróż światła, natomiast perkusista miał być sercem muzycznym tej podróży.


DLACZEGO HAMMERSMITH ?

Kate i jej ekipa odwiedzili wiele sal koncertowych w Londynie, ale były one w opinii artystki zbyt duże: Bardzo mi zależało, aby to miejsce przypominało teatr, gdyż chciałam, aby koncert przenikał światy muzyki/teatru/filmu a nie tylko zwykłym koncertem z elementem teatru.

Problem skali koncertów stał się jeszcze bardziej jasny po spotkaniu, jakie odbyła piosenkarka z cenionym scenografem teatralnym - Davidem Birdem: [David] ukazał nam szczegółową makietę sceny. Umieścił na niej malutką figurkę osoby, aby pokazać nam skalę przedsięwzięcia. Byłam przerażona, gdy zobaczyłam tą olbrzymią przestrzeń…Nie wyglądało to dobrze. Mark [Henderson] delikatnie zasugerował, że potrzebujemy miejsca nieco bardziej intymnego.

Hammersmith Odeon (nazywany teraz Eventim Apollo) wspominany był w wielu rozmowach. Nie ma zbyt wielu miejsc w Londynie, które spełniają warunek złotego środka. Są albo za duże albo za małe. Hammersmith był odrzucany przez nas wielokrotnie. Po pierwsze, dlatego, że był już trochę zniszczony, ale również, dlatego że był w trakcie przebudowy a trasa planowana była na 2014 rok. Poza tym szanse na to, że tak popularne miejsce będzie możliwe do wynajęcia w dogodnym dla nas terminie, gdzie do całego wydarzenia zostało niespełna 10 miesięcy, było mało prawdopodobne. Postanowiliśmy jednak zapytać… Nie tylko remont był już ukończony, ale dni, w które chcieliśmy wystąpić były niezajęte i czekały na nas. Aha, to „coś” chciało abyśmy wybrali to miejsce na nasze koncerty.

THE NINTH WAVE

Ekran jest rzeczywistością,
Scena… snem.


Przez lata wielu fanów uważało, że „The Ninth Wave” to najbardziej filmowe dzieło artystki. Ona sama planując prezentację suity na scenie cały koncept opierała na połączeniu muzyki z obrazem: (…) The Ninth Wave i Sky of Honey to dwa oddzielne narracyjne dzieła. A to oznacza, że mogą być przedstawione w formie teatralnej, a nie jako pojedyncze piosenki. Podoba mi się fakt, że te historie są w opozycji do siebie. Jedna jest mroczna i klaustrofobiczna: kobieta stara się przeżyć w oceanie. Druga jest podróżą światła i pieśnią ptaków w słoneczny dzień.
(…)
Jednym z pierwszych pomysłów było połączenie filmu ze sceną i pomyślałam, że interesującym będzie umieszczenie tych prawdziwych wydarzeń na ekranie - w formie wcześniej nagranego filmu, zaś koszmar i delirium odbywałyby się na scenie. 

Ekran jest rzeczywistością,
Scena… snem.


Gdy wokalistka nagrywała album „Hounds of Love”, do suity „The Ninth Wave” planowała nakręcić film krótkometrażowy. Podczas prac nad koncertem Kate zdała sobie sprawę, że „The Ninth Wave” bardziej pasuje do sceny teatralnej niż do filmu. Taki układ pozwalał zaprezentować w nieco bardziej czytelny sposób podział: ekran to rzeczywistość, scena to sen.

Zanim widzowie zostali przeniesieni na scenę - w świat koszmarów tonącej bohaterki - na dużym ekranie mogli obejrzeć główną bohaterkę, dryfującą w wodzie i śpiewającą drżącym głosem utwór „And Dream of Sheep”. Był to jeden z najtrudniejszych do nakręcenia momentów koncertu. Artystka nie ukrywała, że godziny spędzone w olbrzymim zbiorniku wody i nieustanne powtórki kręconych scen, poza hipotermią, doprowadziły ją również do niemałych ataków furii: Pomysły wydają nam się dobre, ale bardzo często są oderwane od rzeczywistości, w której mają być zrealizowane. 

Mimo wszystko ta część koncertu była w opinii wokalistki dosyć łatwa do ułożenia. Pomysły przychodziły i urzeczywistniały się w szybkim tempie. Wykreowanie natomiast świata „Sky of Honey” było znacznie bardziej skomplikowanym procesem twórczym…

                                                                                                        

                                                       

                                                                              

SKY OF HONEY

W opinii Kate „Sky of Honey” to dzieło znacznie bardziej abstrakcyjne. Jaka akcja miałaby się rozgrywać na scenie? Jak zbudować stopniowo napięcie, które doprowadzi do euforycznego finału?

Oryginalnie „Sky of Honey” było o połączeniu między światłem a śpiewem ptaków. Dlaczego światło wyzwala ich śpiew? Dlaczego ucisza ten śpiew, poza pewnymi wyjątkami, gdy znika? Było również o widzu. Nas, obserwujących naturę. Nas, będących tam.

Chciałam, aby malarz odegrał w tej historii większą rolę niż na płycie. Miałby być odpowiedzialny za niebo i za wydarzenia, które rozgrywają się na scenie. (…) następnie pojawił się pomysł kukiełki wielkości dziecka, która włóczyłaby się po scenie i zostałaby wplątana w wir wydarzeń, jednocześnie byłaby jedyną osobą, która nie zostanie zniewolona przez zaklęcie roztaczane na scenie. Powinna mieć energię zwierzątka. Jak szczeniak. Łatwo dająca się przestraszyć, łatwo popadająca w zachwyt, pełna życia i energii.


Podczas pracy nad konceptem kukiełki artystka napotkała wiele trudności. Problemem była choćby ilość osób na scenie, które muszą prowadzić kukiełkę. Była bliska porzucenia tego pomysłu. Z pomocą przybył Robert Allsopp, który stworzył własny, autorski prototyp drewnianej kukiełki. Mogła być ona kontrolowana przez jednego lalkarza. 

Praca i kreatywność takich osób, jak wspomniany Robert Allsopp czy współreżyser koncertu Adrian Noble była dla artystki nie do przecenienia. Podobnie jak i udział w całym przedsięwzięciu jej syna, Bertiego: bez jego wsparcia i entuzjazmu, zwłaszcza we wczesnych fazach projektu (…) jestem pewna, że z tego pomysłu bym się wycofała.

                                                                     

                                               

                                                            

                                                    

 

 

PROGRAM KONCERTU
w trzech odsłonach
+ bonus track i bisy...

                   
 
ACT I. Introduction:
01. Lily
02. Hounds of Love
03. Joanni
04. Top of the City
05. Never Be Mine

06. Running Up That Hill (A Deal with God)
07. King of the Mountain

ACT II. The Ninth Wave:
08
. Astronomer's Call (Spoken Monologue)
09. And Dream Of Sheep
10. Under Ice
11. Waking The Witch
12. Watching Them Without Her (Dialogue)
13. Watching You Without Me
14. Little Light [Performed by Backing Vocalists]
15. Jig Of Life
16. Hello Earth
17. The Morning Fog

------------------(20 minutowa przerwa techniczna)------------------

ACT III. A Sky of Honey:
18. Prelude
19. Prologue
20. An Architect's Dream
21. The Painter's Link
22. Sunset
23. Aerial Tal
24. Somewhere in Between
25. Tawny Moon
[Performed by Albert McIntosh]
26. Nocturn
27. Aerial

IV. Encore:
28. Among Angels
29. Cloudbusting

^ Nagranie dokonane podczas prób, wydane na oficjalnych wydawnictwach (3CD + 4LP), nie wykonywane przez Kate podczas koncertów...   

      

TRASA KONCERTOWA:

26.08.2014    

wtorek, Eventim Apollo, Hammersmith, Londyn, Anglia
27.08.2014 środa, Eventim Apollo, Hammersmith,  Londyn, Anglia
      29.08.2014 piątek, Eventim Apollo, Hammersmith, Londyn,  Anglia
30.08.2014 sobota, Eventim Apollo, Hammersmith, Londyn, Anglia
               02.09.2014 wtorek, Eventim Apollo, Hammersmith, Londyn, Anglia
03.09.2014 środa, Eventim Apollo, Hammersmith, Londyn,  Anglia
05.09.2014 piątek, Eventim Apollo, Hammersmith, Londyn, Anglia
06.09.2014 sobota, Eventim Apollo, Hammersmith,  Londyn, Anglia
09.09.2014 wtorek, Eventim Apollo, Hammersmith, Londyn, Anglia
10.09.2014 środa, Eventim Apollo, Hammersmith, Londyn, Anglia
12.09.2014 piątek, Eventim Apollo, Hammersmith, Londyn, Anglia
13.09.2014 sobota, Eventim Apollo, Hammersmith, Londyn, Anglia
16.09.2014* wtorek, Eventim Apollo, Hammersmith, Londyn, Anglia
17.09.2014* środa, Eventim Apollo, Hammersmith, Londyn, Anglia
19.09.2014 piątek, Eventim Apollo, Hammersmith, Londyn, Anglia
20.09.2014 sobota,  Eventim Apollo, Hammersmith, Londyn, Anglia 
23.09.2014 wtorek, Eventim Apollo, Hammersmith,  Londyn, Anglia
24.09.2014 środa, Eventim Apollo, Hammersmith, Londyn, Anglia
26.09.2014 piątek, Eventim Apollo, Hammersmith, Londyn, Anglia
27.09.2014 sobota, Eventim Apollo, Hammersmith, Londyn, Anglia
30.09.2014 wtorek, Eventim Apollo, Hammersmith, Londyn, Anglia
01.10.2014 środa, Eventim Apollo, Hammersmith, Londyn, Anglia
* Rejestracja koncertu przez kamery, prawdopodobnie na potrzeby wydania DVD

CREDITS

BEFORE THE DAWN
Written by Kate Bush

DIRECTED BY
Kate Bush
Adrian Noble


CREATIVE ADVISOR
Albert McIntosh

Guitar David Rhodes
Guitar, Bouzouki, Charango
Frissi Karlsson
Bass John Giblin
Keyboards, Guitar, Vocals,
Programming
Jon Carin
Keyboards, Accordion, Uilleann Pipes
Kevin McAlea
Percussion Mino Cinelu
Drums Omar Hakim
Musical Director Nicholas Skilbeck

Lighting Designer Mark Henderson
Set Designer Dick Bird
Projection Designer
Jon Driscoll for Cinelumina
Creative Consultant Robert Allsopp
Costume Designer Brigitte Reiffenstuel
Movement Director Sian Williams
Oceanic Wave Design Basil Twist
Illusionist Paul Kieve
Shadow Theatre Scenes
Cora de Maria, Alberto Jona, Jenaro
Melendrez for Controluce


Chorus, Son, Painter Albert McIntosh
Chorus, Witchfinder Jo Servi
Chorus, Dad Bob Harms
Chorus Sandra Marvin
Chorus Jacqui DuBois
Lord of the Waves, Tesoro Ben Thompson
Lord of the Waves, Painter's Apprentice
Stuart Angell
Blackbird Spirit Christian Jenner
Supporting Actors
Sean Myatt, Richard Booth, Emily Cooper,
Lane Paul Stewart, Charlotte Williams


TOUR MANAGEMENT
Tour Director David Taraskevics
Production Director Keely Myers
Assistant Tour Director George Sinclair

SOUND
Sound Designer / FOH Engineer
Greg Walsh
Monitor Engineer Ian Newton
Kate Vocal Navigator Stephen W Tayler
FOH Systems Engineer Davide Lombardi
Stage Tech Baz Tymms
Surround Systems Engineer
Davey Williamson
Sound FX Consultant James Drew
Record Archive Ian Silvester
Record Supervisor Jim Jones

BACKLINE
Guitar & Bass Technician Chris Lawson
Keyboard Technician
Morten 'Turbo' Thobro
Drums & Percussion Technician
Steve Gray

SHOW PRODUCTION
Production Managers
Simon Marlow, Stewart Crosbie
Technical Stage Manager
Richard Wearing
Stage Manager Dan Shipton
Show Caller / DSM Sharon Hobden
Production Co-Ordinator Georgie King
Security Co-Ordinator
Richard 'Lanky' Walker
Logistics Co-Ordinator
Natasha Taraskevics
Production Admin
Sarah Street
PA to Kate Andrew Ross
Runner Dom Dryburgh

CREATIVE ASSOCIATES
Moving Light Programmer
Stuart 'Stacy' Cross
Associate Projection Designer
Gemma Carrington
Projection Technical Associate
Alan Cox
Projection Programmer Lauren Kunicki
Props, Puppet and Masks Designer
Robert Allsopp
Costume Supervisor Zeb Lalljee

LIGHTS
Production Electrician Keith Johnson
Dimmers / Lighting Tech Alex Murphy
Lighting Tech Pete Lambert, Paul Howling
Metal work Engineer Dan Wiseman
Followspot Operator
Linford Hudson, Travis Sullivan
Laser Programmer Ryan Hagan

VIDEO AND
PROJECTION

Projection Post Production by
Cinemlumina
2D Animator Shaun Clark
3D Animators
Matthew O'Neil, Bob Walmsley
Video Crew Chief Andy Tonks
Projection / LED Tech Robert Stansfield
Video System Engineer Oliver Luff

RIGGING
Head Rigger Peter Kalopsidiotis
Automation Operator Andy Beller
Production Engineers
Andy Hardy, Erica Segveld

STAGE MANAGEMENT
Senior Stage Technician Kieran McGivern
Assistant Stage Managers
Anthony Earles, Antony Gani, Rob Bright

SET
Head Set Carpenter Chris French
Set Carpenters
Murray Mckeown, Piers Bassett, Jem
Dumble, Gary Spavins

TR2 Carpenters
Patrick Elliott, Charlie Macginty

HELICOPTER

Designer Mark Henderson
Pilot's Voice Paddy Bush
Pilot's Dialogue written by
David Mitchell

Technical Consultant Gavin Weatherall
Programmer Bruce Macleod
Engineer Andy Flood

COSTUME
Head of Wardrobe Natasha De Sampayo
Wardrobe Assistant
Jane Stoner, Kerry Harris
Costume Assistant Rob Sutherland

HAIR & MAKE UP
Kate's Make-Up Cheryl Phelps-Gardiner
Kate's Hair Matthew Wade, Campbell Young

PROMOTED BY
SJM CONCERTS

Simon Moran
Rob Ballatine
Liam Boylan


CREATIVE CONSULTANTS
Harmonic Voices, Fujara Paddy Bush
Voices, Shipping forecast,
Kyudo Consultant
John Carder Bush
Before the Dawn Two Worlds Design
Timorous Beasties

ART DEPARTMENT
Scenic Artist - Cloths Belinda Clisham
Scenic Painters
Katie Prouse, Lynden Mallinson, Jane MaCartney

PROGRAMME
Performance Photography Tim Walker
Additional Photography Adam Mallett
Design Darren Richards and Adam Mallett,
The Right Side

Printed by Hill Shorter

TECHNICAL CONSULTANTS
Technical Drawings Malcolm Birkett
Health & Safety Nick Love

SUPPLIERS
Lights & Rigging
Dave Ridgeway & Caroline Beverley,
Neg Earth

Casting Pippa Ailion
Video Alex Leinster, Chaos Visual Productions
Sound
Steve Lutley & Paul Keating, Delta Sound
Lasers ER Lasers
Scenery
Steel Monkey, Theatre Royal Plymouth,
Souvenir

Cloths Gerriets
Helicopter Automation Stage One
Additional Stage Effects
Machine Shop, Howard Eaton Lighting,
Live Effects

Catering Eat Your Hearts Out
Transport Stage Truck
Local Stage Hands TJ Services
Local Riggers
Simon Ambrose, Ambrose Productions
Legal Russell Roberts, Sheridans
Accountants
Simon Petrie, Wajid Siddiqui, O J Kilkenny
Merchandise
David Bell, Tanya Davis, Eve Gee for
Firebrand Live with Jordan Atkinson and
Adi Kuznucki, The Right Side

Furniture GLD Productions
Power Buffalo Power

EVENTIM APOLLO
General Manager Darren Murphy
Technical Manager Alistair Parley
Assistant Technical Manager
Will Ramsey
Head Flyman Tim Galvin

NINTH WAVE FILMING
Co-Director Kate Bush
Co-Director / Operator David Garfath
Director of Photography Daniel Landin
Production Designer John Beard
Producer Fran Thompson
Production Manager Ananda Coulier
1st AD Gerry Gavigan
Sound Engineer Paul Munro
Grip David McAnulty
Diving Team
Dave Shaw, Dave Murrell, Lisa Birch
SFX Dave Payne
Camera Gear Andy at Movie Tech
Crane Adam at Louma UK
Lighting George at Arri Focus
Lifejackets Robert Allsopp

POST PRODUCTION
Rob Farris, Patrick Malone, Adam Glasman,
Goldcrest

Editor Amanda James
Post Production FX Matt Curtis

THE ASTRONOMER'S TALE
Written by David Mitchell and Kate Bush
Astronomer Kevin Doyle
DOP & Operator Jon Driscoll
Editor Richard Overall
Gaffer Carolina Schmidtholstein

JIG OF LIFE
Written & Narrated by John Carder Bush
DOP & Operator Jon Driscoll

WITH SPECIAL THANKS TO;
David Munns
Geoff Jukes
Murray Chalmers
Mark Henderson
Brad Gelfond
Eberhard Weber
Robbie Coltrane
Brian Tench
Mike Solinger
Michael Ball
James Guthrie
Pat Savage
Dan McIntosh
Del Palmer
Tim Carroll
Michael Kamen
Chris Vaughan
John McCarthy
Michael Wood


THANK YOU;
Roland UK
Pearl Drums Europe
Merging Technologies
DPA
ATC
Zildjian
The GigRig
Rivera Amplification
Gibson Guitars UK
Alf Clewlow, Audition Pianist
Zoe Buttling - The Production Office
Vicky Beever & Sean Patterson
Godin Guitars
Guitar strings - Curt Mangan

 

 

                                                                                                                       

                                                                                                                                                                                 ® Kate Bush is a registered trademark
                                                                                    Wszystkie cytaty zaczerpnięte z oficjalnego programu koncertu 'Before the Dawn'.